Iberia A350 Business Class Trip Report fra Madrid til Lima
Dette er min ærlige trip report med Iberia A350 Business Class fra Madrid til Lima (MAD–LIM). Her får du alt: innsjekk, lounge, seter, mat, underholdning og landing over Andesfjellene. Hvis du vurderer å fly Iberia Business Class til Sør-Amerika, er dette verdt å lese.
Flynummer: IB125
Flyselskap: Iberia
Rute: Madrid (MAD) – Lima (LIM)
Dato: 11. juli 2024
Flytype: Airbus A350-900
Reiseklasse: Business Class
Setekonfigurasjon: 1–2–1 flatbed
Avgangstid: 13:00 lokal tid (MAD)
Ankomsttid: 18:00 lokal tid (LIM)
Estimert flytid: Ca. 12 timer
Lounge brukt: Velázquez Premium Lounge, Terminal 4S
Bonusprogram: Oneworld / Iberia Plus
På Flyplassen i Madrid
Jeg ankom Madrid-Barajas (MAD) fra Toulouse rundt klokken 10:40 på formiddagen, midt i brennende spansk sommersol. Alle Iberia- og Oneworld-fly fra Schengen-området ankommer Terminal 4, som er en av de mest moderne terminalene i Europa.
Alle passasjerer som enten flyr Business Class eller har minst sølv status i Iberia’s reward program Iberia Plus, kan sjekke inn i egne skranker med redusert kø. I tillegg hadde jeg tilgang til fast-track. Må bare si det, Madrid er en av de vakreste flyplassene som finnes!
Overgangen fra Schengen til Non-Schengen gikk relativt smidig, men en må belage seg på at det kan ta 30-60 minutter. Det er tog mellom terminalene og sikkerhetskontrollen kan ta litt tid, spesielt midt på dagen når trafikken er høy. Når du er forbi passkontrollen, åpner terminalen seg opp med imponerende arkitektur, høyt under taket og godt skiltet veier videre til Iberias premiumlounger.




VIP Lounge – Iberia Velázquez Premium Lounge
Som Business Class-passasjer med Iberia A350 har du tilgang til Velázquez Premium Lounge i Non-Schengen-området av Terminal 4S. Loungen befinner seg midt inne i tax-free butikken. Den er stor, luftig og har panoramautsikt mot rullebanen. Her er det rikelig med sitteplasser, stille soner, dusj og et overraskende godt matutvalg. Etter min mening, den beste i Europa sammen med BA sin lounge i T5 på LHR.
Til frokost kunne jeg velge mellom ferske bakevarer, spanske skinker, varm eggerøre og diverse pålegg. I baren sto spanske viner og cava klart for de som ville ha et glass før avgang. WiFi var raskt, pluggene lett tilgjengelig, og det ble tid til å få unna litt jobb før boarding.




Ombord på Iberia A350 Business Class
Da var det omsider tid for å finne flyet. Terminal 4S er rektangulær og lang, så beregn god 10-15 minutt gange fra loungen. Flyet som skulle frakte meg 9570 km til Lima, var en spesiell A350. I 2020 overtok Iberia en bestilling på 2 fly som egentlig skulle til Hainan Airlines. Interiør og sete er fortsatt Hainan, men med samme konfigurasjon som Iberia bruker på de andre flyene. Dette gjelder fly med følgende reg. nr: EC-OAV og EC-OAX.
Boardingen startet i god tid før avgang, med prioritert boarding for Business Class. Kabinen på Iberias A350 er lys, moderne og minimalistisk innredet. Setene er i 1–2–1-konfigurasjon, noe som gir alle direkte adgang til midtgangen — en klar fordel på lange flyvninger.
Crewet ønsket velkommen med ekte spansk varme. Velkomstdrink ble servert, jeg valgte et glass appelsinjuice, og fikk meny og amenity kit før pushback. Sistnevnte inneholdt kremer, sovemaske, tannkrem, tannbørste og sokker.





Sete og Underholdning
Setet i Iberia A350 Business Class er et fullt flatbed med god plass til småting, USB-lading og stikkontakter lett tilgjengelig. På setet ventet pute, dyne og madrass, alt av god kvalitet. Setet i seg selv er svært komfortabelt. I sengemodus er det både bredt og langt nok til at en kan strekke seg helt ut og skifte sovestilling. For de som reiser alene og ønsker mer privatliv, anbefales partallsetene. Reiser en sammen, er oddetall midtsetene best, da disse er plassert inntil hverandre. For å sitte rett ved et av vinduene, er partall også best. Min favoritt er sete 6A!
Underholdningssystemet har en stor, skarp skjerm med godt utvalg av filmer på spansk og engelsk. Hodetelefonene fungerer fint, men jeg foretrekker mine egne for bedre lyd.




Mat om bord
Kort tid etter avgang ble det servert drikke, ost, oliven og nøtter. Lunsjmenyen hadde flere retter med tydelig spansk preg. Jeg gikk for en frisk salat med reker til forrett, etterfulgt av håndlaget pasta med sopp og parmesan. Ved alle rettene fulgte det deilig brød og en heidundrende olivenolje! Til dessert ble det en slags karamellpudding og kaffe. Middag var rett og slett helt nydelig!
Crewet var oppmerksomme og serveringen hadde god flyt, uten å føles stresset eller langdryg.
Under flyvningen var det tilgjengelig en rekke bagetter, chips og kjeks, samt stort utvalg av drikke. Kveldsmaten ble servert 1 time før landing. For meg var det perfekt mengde, men for enkelte hadde det kanskje vært litt tynt.






FLYTUREN
Etter 1 time forsinkelse, grunnet tekniske problemer, tok vi av fra rullebane 14R. Derfra vendte vi nesen mot Lisboa og over Atlanterhavet. Etter en rolig tur helt frem til Sør Amerika, ble vi møtt av kraftige skyer og lett til moderat turbulens resten av flyturen. Utsikten var fantastisk, fra uendelige Amazonas til solnedgang over de majestetiske Andesfjellene. Lima var som vanlig dekket av lavtliggende skyer og tåke i det vi startet innflyvningen over Stillehavet.
Til tross forsinket avgang, landet vi kun noen minutter forsinket på Jorge Chávez International Airport (LIM), og takset raskt til gaten. Som Business Class-passasjer var jeg blant de første ut av flyet. Passkontrollen gikk overraskende raskt, men som ofte i Sør-Amerika tok bagasjebåndet litt ekstra tid.
Alt i alt en ryddig avslutning på en solid langdistanseflyvning.













Konklusjon – Er Iberia A350 Business Class verdt det?
Min opplevelse med Iberia A350 Business Class fra Madrid til Lima var svært positiv. Loungen i Madrid er blant Europas beste for Oneworld-passasjerer, kabinen er moderne, setet komfortabelt og servicen gjennomgående vennlig.
Hvis du får en god pris, er dette en av de bedre måtene å fly til Sør-Amerika på fra Europa, med en smak av spansk gjestfrihet på veien.
KOMMENTARER
Test
Legg igjen en kommentar